Autoškola REDAX Ostrava > Obecné informace > Zimní pneumatiky, letní pneumatiky

Základní pojmy

Pneumatika – je tvořena pláštěm, ventilem, ráfkem, popř. duší a hustícím plynem

Plášť – je pouze vnější část pneumatiky

Diagonální plášť – sudý počet kordových vložek, úhel řezu mají 30° – 65°.V případě použití lichého počtu vložek je poslední vložka v šířce koruny pláště a plní funkci nárazníku.

Radiální plášť – lichý nebo sudý počet kordových vložek, úhel jejich řezu je 84° – 90°, u nárazníků je úhel řezu 18° – 28°, pro nákladní pláště až po 60° Výhody radiální konstrukce Lepší záběr na vozovce, menší

spotřeba pohonných hmot, širší plocha styku dezénu s vozovkou, vyšší odolnost proti smyku, pohodlnější jízda, nižší valivý odpor, kratší brzdná dráha.

Diagonální konstrukce V současné době je diagonální konstrukce plášťů v útlumu. Nevýhody této konstrukce vyplývající z výhod radiální konstrukce je zřejmá. Dá-li se hovořit o výhodách, tak jedině v tom, že plášť diagonální konstrukce je více odolnější proti průrazu a deformaci v boku pláště. Výrobní náklady jsou nižší než u plášťů konfekce radiální. V současné době se vyrábí v diagonální konstrukci ještě některé rozměry plášťů pro zemědělství, tzv. AGRO pláště a pláště určené do těžkých terénů, (lesnictví, stavebnictví), kde vyniknou zmíněné výhody konstrukce těchto plášťů.

Co je úkolem pneumatiky

Úkolem pneumatiky je zajistit bezprostřední styk vozidla s vozovkou. Musí přenášet zatížení vozidla, zprostředkování přenosu kroutícího momentu a reakce na volant, zajištění vlastností jako je adheze, tlumení nerovností vozovky, tlumit vibrace a nepřenášet je na vozidlo, minimální valivý odpor.

Označení pneumatik na bočnici

Rozměry plášťů se nejčastěji udávají v jednotkách anglický palec nebo milimetr, popř. jejich kombinace. Při udávání rozměrů se zpravidla označuje šířka profilu pláště a průměr ráfku. Rozměry plášťů se nejčastěji udávají v jednotkách anglický palec nebo milimetr, popř. jejich kombinace. Při udávání rozměrů se zpravidla označuje šířka profilu pláště a průměr ráfku.

Příklad: Osobní radiální:     165/70 R 13 79 T BRILLANTIS

165šířka profilu pneumatiky udávaná v milimetrech
/70profilové číslo udávané v % (výška profilu je 70 % šířky pláště)
Rradiální konstrukce
13průměr ráfku udávaný v anglických palcích
79LI – index nosnosti (dle tabulky)
TSS – kategorie rychlosti (dle tabulky)
BRILLANTISobchodní označení dezénu
Další údaje na plášti:
RADIALradiální konstrukce
TUBE TYPEplášť s duší
TUBELESSbezdušový plášť
STEELnárazník z ocelového kordu
ALL STEELceloocelový plášť
TWIindikátor opotřebení (Tread Wear Indicator)
HWkód výrobce Barum Otrokovice
MAX LOAD RATINGmaximální zatížení pneumatiky
MAX INFLATION PRESSUREmaximální hustící tlak
E8Evropská homologace, číslo země Česká republika
REGROOVABLEdrážky lze po sjetí vzorku prohloubit prořezáním dle návodu výrobce
SSkategorie rychlosti (dle tabulky)
FRs ochranou ramínka ráfku
XLzvýšená nosnost
RFzesílené provedení

Rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou

Zimní pneumatiky se vyznačují nižší tuhostí směsi než letní pneu. Díky této vlastnosti zimní pneu zůstávají pružné i v mrazivých dnech a zaručují automobilům vysokou přilnavost  k vozovce i ve vysokých rychlostech.
Zákon: osobní vozy do 3,5t   4mm

I letní pneumatiky mají své opodstatnění

Zimní pneu jsou konstruovány tak, aby nabídly v zimním období co nejlepší jízdní vlastnosti, avšak v letních měsících zdaleka nedosahují takových vlastností, jako letní pneumatiky. Letní pneu jsou konstruovány tak, aby byl jejich účinek nejlepší v teplých měsících a dokázal Vašemu vozu poskytnout potřebné jízdní vlastnosti, letní pneumatiky také snižuje spotřebu pohonných hmot. Ani pneumatiky určené pro celoroční provoz nemohou poskytnout takové vlastnosti jako letní pneumatiky.
Zákon: 1,6 mm

SILIKA – Směs pro zimní pneumatiky

Hydratovaný oxid křemičitý, který se přidává do směsi běhounu (část pneumatiky s vylisovaným vzorkem, která zajišťuje kontakt pneumatiky s vozovkou) pro zlepšení jízdních vlastností.

Výhodou pro zákazníka je podstatně kratší brzdná dráha na mokré vozovce i lepší adheze (přilnavost k povrchu) pneumatiky při záběru a v zatáčkách. Silika rovněž snižuje valivý odpor pneumatiky, a tím snižuje spotřebu pohonných hmot.

Větší počet a optimalizace drážek pro rychlý odvod vody a břečky

Otevřená ramena běhounu pro rychlejší odvod většího množství vody a břečky

Více lamel pro lepší záběr a brždění

Míchání silika směsí 

U silika směsí se místo aktivního plniva sazí používá Si02 (kysličník křemičitý). Hlavní rozdíl mezi mícháním sazové směsi a siliky je v tom, že vlastní reakce (silanizace) mezi polymerem (kaučukem) a silikou (kysličníkem křemičitým) probíhá:

 

  • v přítomnosti aktivátoru
  • v úzkém rozmezí reakční teploty 145 +/- 5°C (pevný aktivátor) nebo 155 +/- 5°C (kapalný aktivátor)
  • reakce probíhá přesně stanovenou dobu závislou na obsahu Si02 a ta je charakterizována hodnotou HH (teplotní historie)
  • celková teplotní historie může být rozdělena i do více míchacích stupňů hlavně u směsí, kde je požadována nižší viskozita směsi

Tyto technologické podmínky zabezpečují specielně upravené míchací linky s hnětičem typu Intermix s měnitelnými otáčkami rotorů, regulovaným chladícím systémem a kalibrovanými teplotními čidly, které vlastně celý konstantní teplotní proces míchání řídí. Míchat lze pouze v automatickém režimu. Obsluha celé míchací linky musí být zvlášť proškolena o specifických podmínkách a zvláštnostech míchání silika směsí, procesní kontrole míchacího cyklu a musí být schopna kvalifikovaně reagovat na anomálie, které se mohou během míchání vyskytnout.

U směsí silika se vlastnosti pneumatik výrazně zlepšily, obzvláště v kombinaci s ABS

Větší přilnavost k vozovce za mokra + 5 % Lepší trakce na sněhu + 35 % Snížení valivého odporu + 25 %