Pneumatika – je tvořena pláštěm, ventilem, ráfkem, popř. duší a hustícím plynem
Plášť – je pouze vnější část pneumatiky
Diagonální plášť – sudý počet kordových vložek, úhel řezu mají 30° – 65°.V případě použití lichého počtu vložek je poslední vložka v šířce koruny pláště a plní funkci nárazníku.
Radiální plášť – lichý nebo sudý počet kordových vložek, úhel jejich řezu je 84° – 90°, u nárazníků je úhel řezu 18° – 28°, pro nákladní pláště až po 60° Výhody radiální konstrukce Lepší záběr na vozovce, menší
spotřeba pohonných hmot, širší plocha styku dezénu s vozovkou, vyšší odolnost proti smyku, pohodlnější jízda, nižší valivý odpor, kratší brzdná dráha.
Diagonální konstrukce V současné době je diagonální konstrukce plášťů v útlumu. Nevýhody této konstrukce vyplývající z výhod radiální konstrukce je zřejmá. Dá-li se hovořit o výhodách, tak jedině v tom, že plášť diagonální konstrukce je více odolnější proti průrazu a deformaci v boku pláště. Výrobní náklady jsou nižší než u plášťů konfekce radiální. V současné době se vyrábí v diagonální konstrukci ještě některé rozměry plášťů pro zemědělství, tzv. AGRO pláště a pláště určené do těžkých terénů, (lesnictví, stavebnictví), kde vyniknou zmíněné výhody konstrukce těchto plášťů.
Úkolem pneumatiky je zajistit bezprostřední styk vozidla s vozovkou. Musí přenášet zatížení vozidla, zprostředkování přenosu kroutícího momentu a reakce na volant, zajištění vlastností jako je adheze, tlumení nerovností vozovky, tlumit vibrace a nepřenášet je na vozidlo, minimální valivý odpor.
Rozměry plášťů se nejčastěji udávají v jednotkách anglický palec nebo milimetr, popř. jejich kombinace. Při udávání rozměrů se zpravidla označuje šířka profilu pláště a průměr ráfku. Rozměry plášťů se nejčastěji udávají v jednotkách anglický palec nebo milimetr, popř. jejich kombinace. Při udávání rozměrů se zpravidla označuje šířka profilu pláště a průměr ráfku.
Příklad: Osobní radiální: 165/70 R 13 79 T BRILLANTIS
165 |
šířka profilu pneumatiky udávaná v milimetrech |
/70 |
profilové číslo udávané v % (výška profilu je 70 % šířky pláště) |
R |
radiální konstrukce |
13 |
průměr ráfku udávaný v anglických palcích |
79 |
LI – index nosnosti (dle tabulky) |
T |
SS – kategorie rychlosti (dle tabulky) |
BRILLANTIS |
obchodní označení dezénu |
|
|
Další údaje na plášti: |
|
RADIAL |
radiální konstrukce |
TUBE TYPE |
plášť s duší |
TUBELESS |
bezdušový plášť |
STEEL |
nárazník z ocelového kordu |
ALL STEEL |
celoocelový plášť |
TWI |
indikátor opotřebení (Tread Wear Indicator) |
HW |
kód výrobce Barum Otrokovice |
MAX LOAD RATING |
maximální zatížení pneumatiky |
MAX INFLATION PRESSURE |
maximální hustící tlak |
E8 |
Evropská homologace, číslo země Česká republika |
REGROOVABLE |
drážky lze po sjetí vzorku prohloubit prořezáním dle návodu výrobce |
SS |
kategorie rychlosti (dle tabulky) |
FR |
s ochranou ramínka ráfku |
XL |
zvýšená nosnost |
RF |
zesílené provedení |
Zimní pneumatiky se vyznačují nižší tuhostí směsi než letní pneu. Díky této vlastnosti zimní pneu zůstávají pružné i v mrazivých dnech a zaručují automobilům vysokou přilnavost k vozovce i ve vysokých rychlostech.
Zákon: osobní vozy do 3,5t 4mm
I letní pneumatiky mají své opodstatnění
Zimní pneu jsou konstruovány tak, aby nabídly v zimním období co nejlepší jízdní vlastnosti, avšak v letních měsících zdaleka nedosahují takových vlastností, jako letní pneumatiky. Letní pneu jsou konstruovány tak, aby byl jejich účinek nejlepší v teplých měsících a dokázal Vašemu vozu poskytnout potřebné jízdní vlastnosti, letní pneumatiky také snižuje spotřebu pohonných hmot. Ani pneumatiky určené pro celoroční provoz nemohou poskytnout takové vlastnosti jako letní pneumatiky.
Zákon: 1,6 mm
Hydratovaný oxid křemičitý, který se přidává do směsi běhounu (část pneumatiky s vylisovaným vzorkem, která zajišťuje kontakt pneumatiky s vozovkou) pro zlepšení jízdních vlastností.
Výhodou pro zákazníka je podstatně kratší brzdná dráha na mokré vozovce i lepší adheze (přilnavost k povrchu) pneumatiky při záběru a v zatáčkách. Silika rovněž snižuje valivý odpor pneumatiky, a tím snižuje spotřebu pohonných hmot.
Větší počet a optimalizace drážek pro rychlý odvod vody a břečky
Otevřená ramena běhounu pro rychlejší odvod většího množství vody a břečky
Více lamel pro lepší záběr a brždění
Míchání silika směsí
U silika směsí se místo aktivního plniva sazí používá Si02 (kysličník křemičitý). Hlavní rozdíl mezi mícháním sazové směsi a siliky je v tom, že vlastní reakce (silanizace) mezi polymerem (kaučukem) a silikou (kysličníkem křemičitým) probíhá:
- v přítomnosti aktivátoru
- v úzkém rozmezí reakční teploty 145 +/- 5°C (pevný aktivátor) nebo 155 +/- 5°C (kapalný aktivátor)
- reakce probíhá přesně stanovenou dobu závislou na obsahu Si02 a ta je charakterizována hodnotou HH (teplotní historie)
- celková teplotní historie může být rozdělena i do více míchacích stupňů hlavně u směsí, kde je požadována nižší viskozita směsi
Tyto technologické podmínky zabezpečují specielně upravené míchací linky s hnětičem typu Intermix s měnitelnými otáčkami rotorů, regulovaným chladícím systémem a kalibrovanými teplotními čidly, které vlastně celý konstantní teplotní proces míchání řídí. Míchat lze pouze v automatickém režimu. Obsluha celé míchací linky musí být zvlášť proškolena o specifických podmínkách a zvláštnostech míchání silika směsí, procesní kontrole míchacího cyklu a musí být schopna kvalifikovaně reagovat na anomálie, které se mohou během míchání vyskytnout.
U směsí silika se vlastnosti pneumatik výrazně zlepšily, obzvláště v kombinaci s ABS
Větší přilnavost k vozovce za mokra + 5 % Lepší trakce na sněhu + 35 % Snížení valivého odporu + 25 %